Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.

Friday, 26 October 2012

cerita di pagi 10 Zulhijjah

25 Oktober 2012 bersamaan 9 Zulhijjah 1433M.

Kak Tan : 'Lina, esok kamu bas pukul berapa?'
Aku: 'Pukul 9, tapi saya bertolak dari rumah dalam 7.30. naik bas luar'
Kak Tan: 'jom la ikut saya sekali. nak hantar Kak Kia pukul 5.45 naik kereta'
Kak Nisa: 'gi lah ikut. nanti kalau takda bas cemana?'
Aku: 'haa, boleh jugak!'

bapak awal 5.45 pagi dah nak gerak. bas aku 9. apa aku nak buat kat situ sementara bas datang?
dah la aku sorang....

teringat balik station bas tu masa beli tiket.
gang gang laki batak merata ceruk alam asyik suit suit.
takda tempat menunggu yang proper. just kerusi kerusi kayu selamber badak gitu je.
kawasan yang terlindung dari pandangan awam. means kalau orang belah timur tengah joget lambak, orang barat taktau pun.

kalau ada teman, boleh lagi aku nak gagah pun.
tapi aku sorang pun, gagah la jugak.
setakat katil double decker tu main main je aku kuis dengan jari kelinking.

gelisah pulak bila fikir segala kemungkinan yang bakal berlaku.
kepala hotak aku ni memang. selalu imagine benda pelik pelik. setiap masa dan ketika -.-
so, aku amik keputusan takmau tidur.
takut nanti tidur terbangun lambat pulok. baju pun tak siap packing lagi. dengan otak fenin macam takda harapan lansung nak lelap. setakat baring sampai lebam tu juara lah kot.

sembang pungpangpungpang dengan paklang, nahh Subuh!

26 Oktober 2012 bersamaan 10 Zulhijjah 1433M.

6 baru gerak sebab Kak Kia terlajak tidur -.-

pegi amik kereta. start engine, terus lampu lambang minyak menyala.
means takda minyak.
Kak Tan dah gelabah takut tak sempat sampai station minyak. dia bawak gear dua ja hoi dari Batu 10 sampai Batu 7!

nak tergelak jugak aku.
tapi risau lebih mengatasi.
kereta dah mula mengiau manja.
lalu satu station minyak, tutup. lalu dua, tutup.
hasyudah mati tengah jalan ni mampuih kesian kat Kak Kia terlepas bas kang.
masa tu, hanya pada Allah tempat bergantung harap.
kalau nak mati pun, tolonglah mati betul betul depan station minyak.

*insert bunyik enjin mengaum garang selepas mengiau manja*

mata terpana pada Petronas. dan Alhamdulilah bukak!
Terima Kasih Malaysia! #tetibe

sampai station bas.
( pergh macam selo pulak pergerakan cerita. arghh lantaklah. for the sake of my memory <3 )

kaki melangkah membawa haluan mengikut kata sang hati.
akhirnya terhenti di sebuah kerusi kayu usang.
duduk.
kuperhatikan ada seorang lelaki pertengahan umur berkopiah, berbaju T-shirt gelap dan seluar jeans disenteng sehingga ke bawah lutut mengampiri.

(ini gaya cucu A.Samad Said bercerita pulok)
hipokrit sungguh, sila kembali ke Lina yang asal...

ghupernya pakcik tu nak tanya nak gi mana, sebab dia jual tiket ke Lahad Datu.
lepas tanya tuh terus duduk depan aku tak pakai helmet.
serta merta dunia belakang umpama terhapus, dan hanya wujud aku dan dia sahaja di situ.
bercerita kisah hidup masing masing.

aku takut gak mula mula. yang hang tiba tiba nak ramah dengan aku nih buang tebiat ke hape.
tapi, aku cuba untuk berprasangka baik cuba menjawab semua soalan dia.
nama apa, duduk mana, sekolah mana blablabla potpetpotpet.
dia pun cerita pasai dia, padahal bilanya aku tanya kau HAHA.

baru aku sedar,
bilamana watak seorang Lina masuk je sebuah bangunan yang dipanggil station bas,
mesti wujud punya seorang watak pakcik yang akan ramah dengan aku.

serious weh serious!
selalu pun macam tu lah! dah banyak kali dah aku ditemuramah oleh pokcik pokcik strangers so aku macam tak kisah mana pung.

bila pokcik tu angkat je punggung, aku terus bawak keluar keepci semalam hari punya.
sebelah ada dua pokcik. depan ada tiga pokcik.
dengan selamber badaknya aku makan ayam keepci tu melantak sorang sorang tak jemput pun mereka
haaa biar kau terliur nahh nahh rasakan.

kfc luggage polo kotak lazada

sambil makan tu, barang barang aku sentiasa dikepit.
teringat ada pisau dalam kotak.
beranii la kau datang. kena hunus pisau jangan tanya kenapa.
nak gi buang sampah pun dengan luggage semua aku seret.

dahaga pulak.
usha belakang, ada kedai makan. masuk situ.
nampak sorang mamat ni usha pelik dah.
gua cuba untuk kelihatan tenang.
untuk elakkan dari duduk dekat dengan dia, aku rela duduk kat meja yang dipenuhi tahik cicak. kiri kanan pun ada. bau lagi.
aku teguk milo nai ping tu dengan buat buat tak nampak kewujudan tahik tuh.

*tengok jam*
 lambat lagiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!

customer masuk silih berganti.
aku still kat situ buat macam kawasan sendiri lak.
macam macam pesen ada.

sekali tiba tiba pokcik yang tegur aku mula mula tu lari ke arah aku.
dia cakap bas dah datang!

gelabah gelabah aku bayar duit milo ais tuh.
RM2.50

terbaiklah! terasa macam haku sedang berada di hotel lima bintang pulok.
gua tak puas hati. gelas senonet apekes sampai dua hengget lima posen.
aku tanya makcik tu.

dengan satu riak muka yang tak dapat dikenalpasti, makcik tu jawab, 'dik, kak kerja dengan orang. bos yang arahkan macam tu. kak tak boleh nak buat apa.nanti dikata memandai pulok'

tanya aku lagi, 'tapi kenapa mahal sangat ni kak? milo ais je ni kan?'
bidas hakak ituh 'kalau adik minum saja tak makan apa apa, jadi 2.50. kalau sekali dengan makan, jadi 2.00'

pun boleh hoi.
rasa nak je report kat Persatuan Pengguna haih.
tapi ni Lina, lepas bayar, terus blah. tak berani aku nak marah orang.

pegi kat bas, tengok kat depan tu ada display 8.00AM.
ada jugak nak kena sekeh ni -.-
pakcik tu ingat bas aku pukul 8 huk aloh.

menunggu pulok aku.
kiri kanan depan belakang semua stok stok lelaki belaka.
pesen rambut cacak.
tindik telinga.
rambut karat.
rantai emas.
hisap rokok like a boss.
mata liar membataknya pandang orang atas bawah rasa nak korek ja bijik mata tuh dengan pisau aku fuh puas haku!

aku paling tak puas hati dengan yang merokok ni.
sorang datang depan hembus blah.
dua datang belakang hembus blah.
tiga datang tepi hembus blah.
hampa ni ada petandingan pass pass asap kat aku kaa hoii?
nak merokok tu aku tak kisah, telan asap sekali boleh..??

tak habis lagi cerita aku nih.
panjang la pulok doh.
macam dora the explorer la pulok.
cuma versi aku takdala tanya, 'kita patut ikut jalan mana? A menuju sungai. B menuju ladang. C menuju rumah. mari kita jawab sama sama'

bas tiba. 9.30 baru nak bertolak.
atas alasan sembahyang raya.
padahal macam aku taktau sini habis awal.

sida bus station sandakan kotak lori

haaa masa dia nak tagging luggage tu, dia letak salotep seconet je.
pastu dia tulis apehentah atas tuh tapi sampai terkena kot marker kat luggage merah tu.
panas pulak haku. sebab tu bukan luggage aku. member aku punya. kena marah hasyudahhh.

disebabkan tak tidur lagi, seminit je bas tu gerak, aku dah pengsan.
mujur lah jugak
jalan sandakan nih bukan cam semenanjung.
bontot bas belum lagi habes pusing, kepala bas dah pusing ke kona lain.
ni lebih teruk dari ular kena palu yang kena sawan dan heart attack sebab gepren punya kucing meninggal.

*****

sampai Kota Kinabalu.
Alhamdulilah :)

p/s: entry ni sikit pun bukan keluhan. ni namanya pengalaman. eiii tak reti beza kee...??

5 comments:

Anonymous said...

You have showed great perseverance behind the blog. It's been enriched since the beginning. I love to share to with my friends. Carry on.

NORSHAHFEZA HAMSAN said...

boleh ea milo ais tu turun jadi rm2 kalau pakej mkn sekali,hahaha seddeh tol

Awan Nina said...

Anonymous :Thank you :D
Norshahfeza :Haa pelik en en. sabo jelah @.@

Cik Syida said...

hahahha. Tu dia, pengalaman!!! suka baca.. :)

Awan Nina said...

saya pun suka nak cerita Cik Syida =)