Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.

Tuesday 17 April 2012

sorok bau budu


Nik Arif : Puconyo satu jah . puconyo mung malu nok guno dialek klate , bahaso perut mung . doh tu mung terpakso korbe kae persahabate , persaudarae denge ore ore hok satu negeri denge mung , ore ore satu kapong denge mung . mung korbe kae makane masakae ma mung hok membesar kae mung . mung korbae kae budayo hok jadi jati diri mengukuhkae mung slamo ni mung tahu .

Deris : Aku nok maju . budayo hok aku hidup slamo ni aku hidup kat klate dok sesuai untuk aku guno kat kolupor nih . maso tu aku dok mikir .

Nik Arif : Meme mung dok mikir . mung dok penoh pikir .  mung tahu dok , ore jepun capa kemajue denge tanpo dio tolok bahaso nge budayo dio mung tahu . meme baguh mung nok maju , mung  blaja nok maju meme baguh tapi hok salohnyo bilo mung bue ,  mung tolok bahaso nge budayo mung . sepatutnya mung sipe , mung tamboh lagi hok baru . buke mung tolok , buke mung bue . tu hok dok moleknyo .

Aku sokong kau 1111 percent Arif ! nak berjaya tak perlu mengorbankan budaya , bahasa dan asal usul kita . sebenarnya benda benda tu lah yang boleh dijadikan pendorong untuk kita berjaya . contohnya kalau ada sorang ni terlalu cintakan tempat asal usul dia , dia mesti rasa nak belajar betul betul , nak majukan tempat tanah tumpah darah dia . kan ?

Lepas tengok ja cerita SOROK BAU BUDU ni , semangat apa ntah dah masuk dalam diri aku ni. Rasa nak sayang klate lebih daripada sebelum sebelum ni . biarlah orang lain nak kata klate ni negeri termiskin ka apa ka , bagi aku klate memang DAEBAK ! 

mana nak cari pemimpin yang terlalu humble dan tak bermegah dengan pangkat yang dia ada dan dalam masa yang sama layak nak jadi imam dalam solat untuk rakyat rakyat dia ? 
mana nak cari warisan warisan budaya yang tak luput dek zaman ? 
mana nak cari rakyat rakyat yang sangatlah unite dan cakna pasal negeri sendiri ? 
mana nak cari satu dialek yang unik bagi aku ? 
mana nak cari makanan makanan yang sedap and at the same time murah ? 
mana nak cari papan iklan tepi jalan yangmostly  tutup aurat ? 
okay pergi cari kat Kelantan sekarang ! jamin akan jumpa :)

Bila dah pergi palam kan , aku rasa aku lagi sayang kat klate . 
sebab ? 
sebab kat sana tak ramai budak klate . lagi lagi kelas aku . ada lily , sya ngan salmi je . pastu kena pulak geng aku semua orang utara . bila dah duk ngan geng utara , mesti la aku nak cakap utara ja kan . but don’t worry meh . semangat kekelantanan tu masih menebal dalam diri aku . tapi tapi budak rumah aku semua budak Kelantan dan ini namanya ohsem wacakaplu ! kat situlah aku berjaya mengimprovekan vocab vocab dan belajar perkataan baru . contohnya KELEBUK dan ramai lagi .

Pelik kan ? kenapa bila kuantiti yang asal kelantan tu sikit , tapi aku kata semangat kekelantanan tu makin menebal ? 
mungkin sebab aku mampu tunjuk walaupun sikit , tapi masih mampu survive kot ? 
ye la kot kan . 

ditambah pulak page group budak klate uitm palam aktif dan asyik post pasal klate . tambah pulak masa dua sem tu lah banyak kontreversi pasal klate . lagi lagi part yang asyik kata klate negeri termiskin. Jangan kata tergugat , aku lagi sayang ada lah . 

so , wahai orang orang yang tak puas hati dengan puak kami diluar sana tu , lain kali buatlah lagi ye . kau ingat kau mampu nak goyang kami eh ? MIMPI !


BETUL . . .
AKU AKAN JADI SEPERTI WAU BULAN YANG TIDAK MUNGKIN LEPASKAN TALI DARIPADA TERAJUNYA .
TIDAK MUNGKIN . . .