Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.

Monday, 11 June 2012

Hikayat cipan bermadukan tupai

pembalak menebang pokok pokok di hutan secara haram .
haiwan haiwan di hutan kehilangan habitat .
banyak yang lari ke kampung kampung berdekatan .
bagi haiwan yang sudah tua pula , mereka terpaksa terus menetap di hutan yang sudah dogol kerana tak bertenaga nak lari .

ada juga yang mati .
maka , berkuranglah spesies haiwan yang menetap di hutan .

satu hari , timbullah idea sang cipan jantan mengenai cara meramaikan rakyat jelata di hutan tersebut .
memikirkan nasib sang penghuni hutan yang bakal gelap segelap kopi galak , sang cipan jantan pun mencadangkan perkahwinan kacuk .

sebenarnya , si cipan jantan itu dah lama berkenan pada si tupai betina .
masalahnya mereka berlainan binti dan bin .
kebetulan , si cipan sudah berkahwinan 20 tahun lepas (acewahh kebetulan pulakk)

si cipan tak berani sebenarnya nak memberitahu hasratnya kepada si isteri .
khuatir si isteri merajuk . nanti siapa nak masak dan basuh baju (pulak dahh)

lalu si cipan pun menulis surat kepada sang isteri dan meletakkan surat yang ditaruk bedak enchanter seinchi di bawah katil .
lalu si cipan jantan dan isteri melarikan diri ke hutan simpan negeri sebelah untuk berkahwin .

si cipan lupa bahawasanya si isterinya buta huruf . beliau tak reti membaca surat tersebut lalu mengoyaknya kerana menyangkakan itu surat permohonan kahwin suaminya (ehh?)

di penghujung cerita , ketiga tiga mereka mati .

sebab,

si isteri cipan meletakan racun tupai di dalam makanan di kenduri kahwin si cipan jantan dan si tupai betina .
si cipan betina lupa bahawa racun tupai hanya boleh bunuh tupai , bukan cipan si suaminya .

selepas si tupai mati , kedua dua ekor cipan itu pun mati jugak lah kerana jangka hayat cipan bukanlah lama mana pun.
tiada benda yang kekal di dunia ini ye anak anak selain PENCIPTA kita ;)


****** TAMAT ******

sebenarnya , cerita sang cipan dan tupai ini datangnya dari menda alah di bawah nih !


dan dengan otometik aku mengetweet ,


dan bermula lah hikayat ...

6 comments:

CikMai said...

tudiaaaa malam2 dia berhikayat pulak naaa..hahaha

pha is said...

tetiba tersentap bila terbaca perkataan HIKAYAT... hehehe

cubateka said...

bhahahaaa~ tada!!
thnx to me sbb bntu kao mngarang jln cerita XD *err, sikit2 :)
wlwpon ak sndiri yg sbnrnya buat kao jelez tahap cipan.. LOL
tp kao xinclude oh cadangan nama kacukan
cipai? tupan? paipan? paip? HAHAHAA~ n
P**N << see~ ak bisik2 dh agar org lain x tau :)

Awan Nina said...

saja buang tebiat nak berhikayat malam malam . cerita merapu pulak tuh haha

Awan Nina said...

eelehh tu pun nak sentap .
hikayat tu bukan milik pha is sorang ja nahh haha

Awan Nina said...

eleh . kau setakat pemuncul idea jee .
yang lain semua lampu aku .(lampu idea yg atas kepala tuu).

tak ingat nak letak HAHA.
shhh senyap senyap . bisik kat sini nanti orang dengar jugak HAHA